Forside

 

Dansk / Danish Engelsk / English

Presse

 

Børsen skrev:

 

Den seneste tids uro om Scandia Housing og dets ejer Peter Høyer har forplantet sig i branchen for boligformidlere.

Det fortæller Steen Larsen, adm. direktør for Copenhagen Homes, der er et af de mindre firmaer, som udlejer privates boliger.

 

”Situationen har gjort kunderne nervøse. Det her betyder jo, at udlejerne får en vis mistillid til boligformidlerne uden grund. Der er behov for at få tilliden tilbage,” siger Steen Larsen.
Derfor har Steen Larsen haft flere nervøse udlejere i røret, siden sagen om Scandia Housing begyndte at rulle i forrige uge.


”Der er kunder fra Scandia Housing, der ringer til mig for at høre, hvad de skal gøre. De har hørt, at de mister deres depositum, hvis Scandia Housing går konkurs,” siger han.

 

 

Får kunder på situationen


Scandia Housing og Peter Høyer er kommet i fokus, fordi boligselskabet igennem en længere periode ikke har betalt udlejerne deres husleje. Det kulminerede i sidste uge med konkursbegæringer mod Scandia Housing, der er personligt ejet af Peter Høyer, fra en række af udlejerne.


Men selvom Scandia Housing-sagen har medført, at Copenhagen Homes må afsætte tid og ressourcer på at berolige udlejere, har sagen også sendt nye kunder i armene på selskabet.


”Siden i mandags har jeg haft 20 telefonsamtaler med kunder, der var i gang med at leje ud via Scandia Housing, men som har indset, at det nok ikke er en god ide. Deres boliger skal vi nu ud at se på,” siger Steen Larsen, der understreger, at han alligevel synes, at situationen er ærgerlig.

 

 

Vil udnytte situationen

 

Ifølge Steen Larsen bør udlejerne aldrig finde sig i nogen bindingsperiode, ligesom de selv skal opbevare depositummet.

 

 

Læs også: Konkursbegæring mod Scandia Housing

 

 

"Men er du ikke bare ude på at score kunder oven på den seneste uro om Scandia Housing?"

 

"Jeg vil ikke lægge skjul på, at vi får kunder ud af det her. Det er jo sådan, at hver gang nogen går ned, kommer der nye til,” siger han.

 

 

Christian Carlsen

Journalist

+45 72 42 30 63 · direkte
+45 72 42 50 63 · mobil

 

Udlejere bør tage ved lære af Scandia Housing-sagen, det mener Steen Larsen, adm. direktør for Copenhagen Homes, der ligesom Scandia Housing udlejer privates boliger.


Scandia Housing, der i går blev erklæret konkurs ved Sø- og handelsretten, udlejede især boliger for danskere, der i en periode skulle arbejde i udlandet. Og som en service tilbød firmaet at opbevare det depositum, som lejerne betalte ved indflytning.


Men man skal aldrig lade et boligudlejningsselskab om at våge over sine penge, advarer Steen Larsen.


”Udlejere bør tage ved lære af det her. Hvis det var mig, der lejede min lejlighed ud, fordi jeg skulle til New York og arbejde, ville jeg da selv opbevare pengene. Jeg kan ikke forstå, hvorfor man skal give andre depositummet," siger Steen Larsen til Børsen.

 

 

En service til udlejerne


Det er helt normalt, at lejere betaler et depositum til udlejer svarende til tre måneders husleje.


Men frem for at opbevare depositummet selv tilbød Scandia Housing sine udlejere en alternativ løsning, en såkaldt administrationsordning, hvor Scandia Housing som en service for sine kunder opbevarede depositummet.


Men udlejerne har i flere måneder klaget over, at de ikke kunne få depositummet udbetalt, når lejeren flyttede. Og nu hvor selskabet er erklæret konkurs, er det udlejerne, der hænger på regningen, fordi lejerne stadig har krav på at få depositummet retur. 

OK
Cookie information

Dette websted anvender cookies til at registrere, hvordan du og andre benytter hjemmesiden.
Disse oplysninger bruger vi bl.a. til at se, hvordan vi kan forbedre den for dig som bruger. Læs mere.